1. Slepá důvěra ve správnost informací
AI umí psát sebevědomě – i když občas píše nepravdy. Modely mohou generovat „fakta“, která znějí důvěryhodně, ale nejsou ověřená (např. smyšlené statistiky, názvy studií nebo citace).
2. Jazyková plynulost ≠ kvalitní obsah
Texty z AI často působí uhlazeně, ale chybí jim konkrétní tón nebo autenticita. Mohou znít genericky a nerozeznatelně od stovek jiných.
💡Pokud se nesetkáváte s AI texty každý den, nemusíte generativnost textů rozpoznat na první dobrou. Z AI textu můžete mít pocit, že je zcela originální, ale v množství textů na internetu může snadno zaniknout. Zkuste se zaměřit více na texty v internetovém prostoru a porovnat podobné prvky a věty – zkoumejte, jakým chybám se příště vyhnout.
3. Ignorování kontextu a emocí cílovky
AI neví, co vaše značka včera komunikovala, co vaše cílovka řeší teď, a co zrovna „neprojde“. Můžete tak nechtěně vytvořit text, který je mimo kontext – nebo v nejhorším případě necitlivý.
4. Příliš obecné promptování = příliš obecné výstupy
Začátečníci často zadají: „Napiš příspěvek na LinkedIn o naší firemní kultuře.“
Výsledek? Pět vět, které neřeknou nic konkrétního (a na LinkedInu visí už na pěti profilech:)).
„Jsme výrobní firma po generační obměně vedení a chceme post o tom, jak se mění firemní kultura, když se potká stará garda a mladí lídři: klidně s nadsázkou.“ AI pak ví, pro koho, o čem a jak mluvit. Výsledek bude přesnější, čitelnější a hlavně pro vás na míru.
AI je stále pouze nástroj
Chyby při psaní s AI nevznikají proto, že by byl model špatný – ale protože očekáváme, že vše bude bezchybné. Úspěšné využití AI v psaní začíná dobře zadaným promptem, pokračuje kritickým přístupem a končí lidským rukopisem, který AI zatím napodobit neumí (nicméně se o něj intenzivně pokouší).
U nás ve WOLIPu zkoušíme, testujeme a učíme se, abychom vám mohli předávat ověřené tipy a triky. Najděte si nás na sociálních sítích, ať vám neunikne žádný příspěvek!
tř. Kosmonautů 1288/1, 779 00, Olomouc
Teichmannova 500/56, 779 00, Olomouc
IČ: 05601673