Please enable JS

„Tohohle kolegu nesnáším“ aneb jak se poprat s tím, když si s někým na pracovišti nesednete

„Tohohle kolegu nesnáším“ aneb jak se poprat s tím, když si s někým na pracovišti nesednete
„Tohohle kolegu nesnáším“ aneb jak se poprat s tím, když si s někým na pracovišti nesednete
19. Květen 2023

Někteří lidé jsou Vám více sympatičtí a někteří méně - to není žádná novinka. Není tomu jinak ani v pracovním kolektivu, kde se potkáte jak s příjemnými lidmi, tak s těmi, se kterými si odpolední kafíčko prostě nevychutnáte. Je to ale práce a chodit se do ní musí. Řešení, že se “ jen”  budete nesympatickému kolegovi vyhýbat je sice dočasně možné, ale dlouhodobě neudržitelné.

Co tedy dělat, když jste si se svým spolupracovníkem nesedli? Kromě toho, že byste tento problém měli řešit co nejdříve, pro Vás máme pár dalších tipů!

Dejte si společně kávu a diskutujte o problému

Prvním (i když ne tak jednoduchým) řešením je zkusit si o tom promluvit přímo s daným člověkem. Jestli Vás nějaký kolega vytáčí, pravděpodobně to bude oboustranné. Zkuste si v klidu povědět, co štve Vás, co štve jeho a pokuste se vcítit do toho druhého. Dobré vztahy na pracovišti chce každý, jen málokdo tedy bude bezdůvodně čeřit vody. Dialog bez přehnaných emocí Vám tak může pomoct uklidnit situaci a třeba to nakonec ani nebude tak hrozné.

Obraťte se na nadřízeného

Někdy však kolega nemusí být vstřícný a nebude s Vámi chtít problém řešit. Taky se může stát, že si sice promluvíte, ale spor bude přetrvávat - pak nastupuje druhý způsob - obraťte se na nadřízeného. Třetí osoba může do vašich problémů vnést pohled zvenčí. Dobře se osvědčila metoda rozhovoru, ve kterém nadřízený funguje jako moderátor diskuze. Znovu se pokusíte vše si vyříkat a nadřízený zaručí, že se z debaty nestane jen bezduché štěkání na druhého. 

„Pracuji více než pět let v gastru. Do kavárny, kde jsem byla již delší dobu, nastoupila nová kolegyně Míša, která si se zbytkem týmu vůbec nesedla. Do té doby jsme v práci byli skvělá parta, ale co nastoupila Míša, všechno se začalo hroutit. Každá věc musela být podle ní, poučovala služebně starší kolegy, nenechala si poradit a přemisťovala věci z baru na jiná místa, kde je pak zbytek týmu nemohl najít. Na prosby kolegů nereagovala, prý měla svojí práce dost a podobně. Nepříjemné vztahy se dále stupňovaly až do chvíle, kdy si toho všimla nadřízená a zavolala si mě. Předpokládala, že jsme se všichni proti Míši spikli a šíříme o ní lži, což samozřejmě nebyla pravda, protože jsem se několikrát snažila o uklidnění situace. Nadřízené jsem tedy řekla, že s danou kolegyní pracovat nechci a že buď podám výpověď, protože mi to za ty nervy nestojí, nebo budeme na směny chodit separátně. Nadřízená tedy naplánovala směny tak, abychom se nepotkávaly. Když jsme se později s Míšou nečekaně sešly na směně, usmívala se a byla na mně milá. Nejspíš s ní nadřízená promluvila, takže už je to lepší.“ 

 - Sabina, 22 let

Poraďte se s personálním oddělením

Třetím způsobem je zajít na personální oddělení. Tam Vám odborníci na mezilidské vztahy pomohou pracovní krizi vyřešit a mohou Vám dát užitečné tipy pro komunikaci na pracovišti. Nebojte se tedy na ně obrátit s jakýmkoliv problémem. Specifickou situací je také to, když si nerozumíte se svým šéfem. V tomto případě však také situaci řeší buď nadřízený nadřízeného, nebo již zmíněné personální oddělení.

Když nic nepomůže

Pokud se i přes všechny výše zmíněné možnosti nedoberete kloudného řešení, je tady poslední možnost, a to změna pozice/pracoviště/kariéry. Je samozřejmě na Vašem uvážení, jestli je problém tak velký, že byste kvůli němu změnil práci. Pravdou však zůstává, že když jedny dveře zavřete, jiné se otevřou. A za nimi třeba čekají noví kolegové, které si zamilujete. Pokud přeci jen chcete zkusit štěstí v nové práci, třeba ji najdete právě zde!

Nemusíte se nijak bát se s problémem svěřit. Často si myslíme, že situace sama odezní a že to nějak přežijeme, ale zpravidla se konflikt akorát zhoršuje. Nemusíte se cítit jako žalobníček, co jde prásknout svého spolupracovníka. Naopak tím ukazujete, že Vám záleží na atmosféře na pracovišti. 

A jaké jsou nejčastější důvody ke změně práce? Čtěte zde!


Kontaktujte nás

Odesláním souhlasím, aby společnost WOLIP s.r.o. jako správce zpracovávala moje osobní údaje v rozsahu uvedeném v tomto formuláři za účelem zodpovězení dotazu. Další informace ke zpracování naleznete v informacích o ochraně osobních údajů.